1. Biura do wynajęcia - Officelist
  2. Blog
  3. Klasy budynków biurowych: A, B, C... Czy i dlaczego warto zwracać na nie uwagę?

Klasy budynków biurowych: A, B, C... Czy i dlaczego warto zwracać na nie uwagę?

Klasy budynków biurowych: A, B, C... Czy i dlaczego warto zwracać na nie uwagę?

Rynek budynków biurowych w skali światowej stale się rozwija. Wiąże się to z różnicami dotyczącymi standardów tych obiektów. Ciągły postęp technologiczny i stosowanie aktualnych rozwiązań sprawia, że najnowsze powierzchnie biurowe zdecydowanie prześcigają te budynki, które powstały zaledwie kilka lat wcześniej. Stąd też powstała konieczność klasyfikacji biurowców, nawet jeśli jej definicja może być zmienna w czasie i aktualizowana o najnowsze wytyczne.

Klasyfikacja biurowców – o co w niej chodzi?

Klasy biurowców to swojego rodzaju sposób określania wartości, nowoczesności i prestiżu budynku. Systemy klasyfikujące powstały jako odpowiedź na szybki rozwój rynku biurowego na całym świecie. Pozwalają najemcom wybrać najbardziej odpowiednią dla nich przestrzeń do pracy, spełniającą ich indywidualne wymagania. Jednak wraz z postępem technologicznym i stosowaniem coraz nowszych rozwiązań klasyfikacja biurowców może się zmienić. Budynek może stracić przynależność do danej kategorii także wraz ze zmieniającymi się wymaganiami najemców oraz nieuniknionym zużyciem powierzchni. Z tego powodu należy pamiętać, że system kategoryzacji budynków biurowych jest zmienny w czasie i dana klasa nie będzie zagwarantowana obiektowi na stałe. Warto mieć na uwadze również to, że nie ma jednego uniwersalnego modelu klasyfikacji biurowców. Istnieją natomiast dwa najczęściej stosowane: BOMA International oraz Modern Office Standards wg Rolfe Judd Architecture i CB Richard Ellis. Poniżej przybliżono oba te sposoby.

Klasy budynków wg BOMA International

Pierwszym najczęściej stosowanym sposobem klasyfikacji biurowców jest system Building Owners and Managers Association International (w skrócie BOMA International). Według tego modelu kategoryzacji istnieją trzy podstawowe klasy budynków od najwyższej do najniższej: A, B oraz C. Według BOMA w głównej mierze ocenia się lokalizację biurowca, dostęp do punktów handlowych, usługowych czy gastronomicznych oraz sposób zagospodarowania i wykończenia budynku.

Biurowce klasy A

Biurowce klasy A to budynki o najwyższym standardzie usytuowane w najbardziej atrakcyjnej części miasta. Takie obiekty posiadają najnowocześniejsze rozwiązania i innowacje budowlane, wysokiej jakości wyposażenie oraz systemy zarządzania. Budynek biurowy musi spełniać wiele istotnych wymagań, by należeć do klasy A. Są to między innymi: podwieszane sufity i podnoszone podłogi, windy, dobry dostęp do naturalnego światła, całodobowa ochrona, naziemne i podziemne miejsca parkingowe czy monitoring zużycia energii. Coraz częściej istotnym staje się szeroko pojęta ekologia danego biurowca. Ponadto budynki klasy A wyróżniają się już samym wyglądem zewnętrznym. Kategoryzacja biurowca w klasie A wpływa nie tylko na jego niekwestionowany prestiż, ale także na cenę najmu powierzchni, dlatego wybierając tego rodzaju budynek, należy liczyć się z kosztami znacznie wyższymi, niż w przypadku obiektów klasy B i C.

Biurowce klasy B

Biurowce klasy B to bardzo szeroka kategoria, w której mieszczą się zróżnicowane pod wieloma względami budynki. Obiekty z tej klasy zazwyczaj są starsze, a co za tym idzie – nie posiadają najnowocześniejszych rozwiązań i wyposażenia, co nie pozwala im osiągnąć (lub utrzymać) kategoryzacji wyższej klasy. Często są to także nowoczesne biurowce położone poza najbardziej atrakcyjną lokalizacją w mieście lub mniej atrakcyjne budynki, ale usytuowane w pożądanej okolicy, jednak nadal cieszące się powodzeniem wśród najemców. Takie biurowce, ze względu na dość płynne i zmienne granice tej klasy obiektów, mają szansę trafić do kategorii budynków B+. Choć biurowce klasy B nie spełniają wszystkich wymagań typowych dla wyższej klasy budynków biurowych, to nadal cieszą się one dużym zainteresowaniem najemców ze względu na niższą cenę, dobrą jakość powierzchni i atrakcyjną lokalizację.

Biurowce klasy C

Biurowce klasy C to budynki o najniższym standardzie wykończenia oraz lokalizacją poza głównym obszarem zainteresowania najemców. Są to stare budynki biurowe lub obiekty zaadaptowane pod lokale biurowe, usytuowane poza główną częścią miasta lub nawet na jego obrzeżach. Biurowce klasy C oferują najniższy standard wykończenia, ale jednocześnie najniższą cenę najmu powierzchni. Nie mogą zatem konkurować z budynkami klasy A i B pod względem udogodnień i nowoczesności przestrzeni, lecz są jednak najbardziej atrakcyjne cenowo dla firm, którym odpowiada niższy standard wykończenia.

Modern Office Standards

Drugim najchętniej wykorzystywanym modelem klasyfikacji biurowców jest Modern Office Standards. Określa ona pewne wymagania, którym musi sprostać dany obiekt, by mógł zostać zaliczony do jednej z klas biurowców: A, B+, B oraz C. Wymagania te podzielone są na dwie grupy, które określają kryteria obowiązkowe i dodatkowe. Na podstawie liczby spełnionych kryteriów określana jest klasa danego biurowca. By uzyskać klasę A, budynek powinien spełniać przynajmniej 19 z 22 wymagań, w tym 14 obowiązkowych i 5 dodatkowych. Klasa B+ to 17 z 22 spełnionych kryteriów – 14 obligatoryjnych i 3 dodatkowe. Do uzyskania klasy B budynek powinien sprostać 15 wymaganiom, w tym 14 obowiązkowym i 1 dodatkowemu. Do uzyskania klasy C budynek biurowy musi spełnić którykolwiek z kryteriów obowiązkowych.

Kryteria obowiązkowe jakości budynków biurowych

W ramach tej metody klasyfikacji biurowców wyróżniono 14 wymagań obligatoryjnych, które w całości muszą zostać spełnione, by obiekt został zakwalifikowany do jednej z klas: A, B lub B+. Są to:

Kryteria dodatkowe jakości biurowców

Kryteria dodatkowe to wymagania, które mogą, ale nie muszą zostać w całości spełnione przez biurowiec. Należą do nich:

Czy warto zwracać uwagę na klasy budynków?

Klasyfikacja budynków biurowych, choć może być kwestią zmienną, zawsze stanowi dodatkową wartość dla najemcy. Szukając odpowiedniego dla siebie biura, zainteresowane firmy powinny wziąć pod uwagę standard biurowca, by wybrać przestrzeń najbardziej dopasowaną do swoich potrzeb. Biurowce z wyższych klas będą niewątpliwą wizytówką przedsiębiorstwa, która pozytywnie wpłynie nie tylko na komfort jego pracowników, ale także na ogólny odbiór marki na rynku. Natomiast obiekty biurowe spełniające kryteria niższych klas będą doskonałą opcją dla osób poszukujących oszczędnych rozwiązań. Warto zatem przed rozpoczęciem poszukiwań odpowiedniej powierzchni do pracy zastanowić się jaka klasa biurowca byłaby najbardziej odpowiednia dla wymagań i oczekiwań danego najemcy. 

Sprawdź naszą ofertę biur do wynajęcia: biura do wynajęcia w Warszawie, biura do wynajęcia we Wrocławiu oraz biura do wynajęcia w Poznaniu.

Jesteś zainteresowany ofertą wynajmu biura? Nasi doradcy pomogą.

Na pytania odpowiadamy błyskawicznie ⚡⚡⚡ Nie wysyłamy spamu.

Informacja o polityce bezpieczeństwa danych osobowych na stronie officelist.pl. Więcej »

Dlaczego warto skorzystać z pomocy naszych doradców?
Katarzyna Stalmach
Jakub Sarzyński
Adriana Binkiewicz
Filip Kościkiewicz
  • koordynacja i przyspieszenie procesu najmu biura
  • eksperckie wsparcie dzięki wieloletniej znajomości rynku
  • pomoc w negocjacjach
  • aranżowanie dla Ciebie prezentacji przestrzeni i spotkań
  • pomoc w kwestiach technicznych
TFI Skarbiec
New Balance
Shoplo
Hard Rock Cafe
Grand Parade (part of William Hill)