Certyfikacja wielokryterialna budynków biurowych.  Co warto wiedzieć?

Certyfikacja wielokryterialna budynków biurowych. Co warto wiedzieć?

04.12.2022

We współpracy z firmą JW+A przygotowaliśmy krótki ebook ,,Certyfikacja Wielokryterialna Budynków Biurowych w pigułce” , w którym znajdziecie wyjaśnienia dotyczące powyższych certyfikatów, zasad ich stosowania, a także naszych wniosków i rad dotyczących tego na co warto zwracać uwagę w procesie budowania lub poszukiwania nowego biura.

Biurowa katastrofa jednak nie nadejdzie. Nowe dane na temat redukcji wynajmowanej powierzchni

Biurowa katastrofa jednak nie nadejdzie. Nowe dane na temat redukcji wynajmowanej powierzchni

14.10.2022

Pierwsze prognozy po wprowadzeniu obostrzeń związanych z pandemią mówiły, że rynek biurowy czeka poważny kryzys. Po ponad dwóch latach widzimy, że większość firm jednak nie zmniejsza swoich przestrzeni biurowych, a jedynie aranżuje na nowo wolną powierzchnię uzyskaną po przejściu na zdalny lub hybrydowy tryb pracy. Czarne chmury nad rynkiem biurowym Gdy w pierwszej połowie 2020 roku wprowadzane były kolejne ograniczenia związane z pandemią, prognozy dotyczące przyszłości biurowców były bardzo pesymistyczne. Upowszechnienie się pracy zdalnej skutkowało powstaniem wielu przewidywań zwiastujących katastrofę, jaką czeka rynek biurowy. Pojawiały się doniesienia o tym, że kolejne firmy chcą na stałe wprowadzić zdalny model pracy, a co za tym idzie zrezygnować ze stacjonarnych biur, albo chociaż ograniczyć ich powierzchnię. Od ogłaszania tych najczarniejszych scenariuszy minęły już ponad dwa lata i – teraz możemy już przyznać to otwarcie – nie zestarzały się one zbyt dobrze. W ciągu pandemii mogliśmy zaobserwować kilkukrotną zmianę trendów dotyczących systemu pracy. Początkowy zachwyt modelem zdalnym po pewnym czasie wygasł, rosnąć zaczęło natomiast zainteresowanie trybem hybrydowym. I o ile nadal to on jest najczęściej wskazywany jako rozwiązanie najlepiej dopasowane do obecnych czasów, to coraz więcej osób myśli o całkowitym powrocie do biur. Dlatego też wiele firm przestało już rozważać opcję redukcji zajmowanej powierzchni biurowej, a niektóre z nich myślą nawet o jej powiększeniu. Ile firm naprawdę zredukowało wynajmowaną powierzchnię? Dane zebrane wiosną 2022 roku wśród firm działających w Stanach Zjednoczonych mówią, że 52% ankietowanych w ciągu następnych trzech lat zamierza zmniejszyć wynajmowaną przestrzeń biurową. Jest to naprawdę wysoki wynik, który powinien budzić obawę, ale rok wcześniej było to aż 84%. Widoczna jest tendencja spadkowa negatywnych nastrojów do pracy w biurze. Musimy także pamiętać, że o ile firmy mogą nagle zmienić model pracy ze stacjonarnej na zdalną lub hybrydową, tak decyzja o zredukowaniu powierzchni biurowej nie może być wdrożona zbyt szybko. Firmy często są związane wieloletnimi umowami, a same negocjacje także mogą trwać długo. Taka decyzja musi więc zawsze być dobrze przemyślana. W tym miejscu warto przywołać dane amerykańskiego Biura Statystyki Pracy. Jak się okazuje, od początku pandemii tylko 5,5% firm zmniejszyło zajmowaną przez siebie powierzchnię biurową, natomiast 3,6% zdecydowało się na jej powiększenie. Ponad 90% firm zajmuje taką samą przestrzeń, jak przed pandemią i nie zamierza jej zmieniać w ciągu najbliższego roku. Nowe trendy w aranżacji wolnej przestrzeni Jak więc wynika z danych, wielkość zajmowanych przez firmy powierzchni biurowych prawdopodobnie nie zmieni się w najbliższym czasie. Nie znaczy to jednak, że biura będą wyglądały tak samo, jak wcześniej. Zgodnie z badaniami 66% firm ma zamiar przearanżować swoje biura tak, by były lepiej dopasowane do hybrydowego trybu pracy. Jednym z przykładów takich rozwiązań jest fit-out biura. Więcej informacji na ten temat przeczytasz w artykule Fit-out biura: na czym to polega? Eksperci twierdzą, że doświadczenia pracy zdalnej zmieniły nawyki pracowników, które wpłyną na podejście firm do projektowania biura. Choć nadal nie wiadomo, jak konkretnie będą wyglądać biura przyszłości, to jedno wydaje się pewne – gdy pracownicy wracają już do biura, zależy im na utrzymywaniu dobrego kontaktu ze swoim zespołem. Dlatego właśnie w biurach zmniejszana jest sama liczba biurek, a na ich miejsce powstają strefy relaksu, czy też miejsca do prowadzenia spotkań zdalnych. Innymi ciekawymi trendami, które coraz częściej pojawiają się w zmodernizowanych biurach, są pokoje do medytacji czy też strefy do aktywnego wypoczynku z rowerami stacjonarnymi, workami bokserskimi lub stołami do tenisa. Czy rynek biurowy czeka kryzys? W tym momencie trudno wskazać, czy trend przekształcania się przestrzeni biurowej w miejsce bardziej dopasowane do realizacji potrzeb zacieśniania więzi w zespole i poprawy komunikacji będzie się dalej rozwijał. Musimy pamiętać, że obecny czas jest w pewnym sensie eksperymentem, którego wyniku nie możemy być pewni. Nie ma na razie jednak powodu, by sądzić, że prognozy o czekającej nas katastrofie rynku biurowego okażą się prawdziwe. Na pewno nie wszystkie firmy zdecydują się na wykorzystanie przestrzeni biurowej, którą zaoszczędzono dzięki przejściu na pracę zdalną lub hybrydową, na strefy przeznaczone do wypoczynku lub wideokonferencji. Możemy jednak przypuszczać, że firmy nadal będą bardzo ostrożne przy podejmowaniu decyzji o zmniejszeniu wynajmowanej powierzchni. Musimy także wziąć pod uwagę fakt, że coraz więcej firm rozważa stały powrót do biur dla wszystkich swoich pracowników. W takiej sytuacji redukowanie przestrzeni biurowej nie będzie wchodziło w grę. Szukasz nowoczesnego biura do swojej firmy? Sprawdź nasze biura do wynajęcia w Warszawie.

Fit-out: na czym to polega?

Fit-out: na czym to polega?

28.06.2022

Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że komfortowe i profesjonalne biuro może korzystnie wpłynąć na wydajność pracy. Potrzeby firm są jednak bardzo zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Dlatego coraz bardziej popularnym rozwiązaniem staje się fit-out biura. Czym jednak jest fit-out i dla kogo jest on przeznaczony?

Smart office, czyli inteligentne biuro. Czym się wyróżnia?

Smart office, czyli inteligentne biuro. Czym się wyróżnia?

28.06.2022

Smart office to fraza, która zawsze pojawia się, gdy mowa jest o nowoczesnym biurze. Na jego istotę składa się szereg rozwiązań i technologii ułatwiających codzienną pracę użytkowników biura oraz jego zarządców, a także systemów generujących znaczne oszczędności czasu oraz pieniędzy. Inteligentne biuro to także jeden z czynników, który wpływa na to, że kandydaci do pracy aplikują na dane stanowisko. Inwestycja w nowoczesne, zautomatyzowane i oszczędne rozwiązania przynosi wiele korzyści zarówno pracownikom, jak i właścicielom biur oraz budynków. Jakie są najpopularniejsze udogodnienia, stosowane podczas tworzenia smart office oraz w jaki sposób wpływają one na codzienne funkcjonowanie jego użytkowników?

BREEAM, LEED i WELL – co certyfikaty mówią o budynku?

BREEAM, LEED i WELL – co certyfikaty mówią o budynku?

03.06.2022

BREEAM, LEED i WELL – co certyfikaty tak naprawdę mówią o budynku? Zmiany klimatyczne na świecie, rozwój miast oraz świadomości ekologicznej społeczeństwa przyczyniły się do wzrostu znaczenia budownictwa opartego na zasadach poszanowania natury i minimalizowania negatywnych skutków ingerencji w środowisko. W tym celu stworzono kryteria oparte na zasadach zrównoważonego rozwoju, które zostały uznane w wielu krajach na świecie. Co wpływa na ekologiczność projektu i w jaki sposób można rozpoznać budynek przyjazny środowisku? Certyfikaty budynków Minimalizowanie negatywnego wpływu cywilizacji na środowisko oraz korzystanie z odnawialnych źródeł energii to kierunek działania i główne założenia tzw. zielonych budynków (często określanych także mianem ekologicznych, zrównoważonych lub zintegrowanych), które mają być przyjazne ludziom i środowisku. Na świecie istnieje kilka różnych systemów certyfikacji budynków. Brak natomiast uniwersalnych, międzynarodowych standardów oceny inwestycji, co niekiedy wpływa na niepewność deweloperów podczas wprowadzania nowych technologii. Pojawia się wtedy pytanie: jakie rozwiązanie wybrać? W tym wypadku, już na etapie projektowania biurowca, konieczne jest dostosowanie systemów do odpowiednich certyfikatów, które chcemy uzyskać. Inwestorzy muszą rozpocząć współpracę z akredytowanymi konsultantami, tzw. asesorami, którzy są odpowiedzialni za monitorowanie procesu certyfikacji. Nie ma wątpliwości, że jednolite zasady oceny dla wszystkich krajów ułatwiłyby nie tylko proces klasyfikacji budynków, ale i pozwoliłyby na rozwój efektywnych i zrównoważonych rozwiązań technologicznych, które nie wpływają negatywnie na środowisko. Zgodnie z przyjętą w 2010 roku dyrektywą 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, od stycznia 2021 roku każda nowa inwestycja (budynki użyteczności publicznej od 2018 roku), będzie musiała wykazywać się niemal zerowym zużyciem energii, która powinna pochodzić z odnawialnych źródeł oraz stanowić najniższy koszt uzyskany w szacunkowym okresie życia budynku. Reguły te dotyczą nie tylko technicznych aspektów związanych z budownictwem, ale również zmiany w świadomości i sposobie myślenia ludzi. Państwa członkowskie UE zobowiązane są do wprowadzenia regulacji umożliwiających spełnienie ww. warunków oraz wspieranie rozwoju technologii opartej na odnawialnych źródłach energii. Najpopularniejsze certyfikaty biurowe w Polsce Mimo, że z uwagi na ostatnie wydarzenia, roczny wzrost budowy nowoczesnych biurowców zmalał. W ubiegłym roku procent nowych certyfikowanych budynków wyniósł 19,5%(rok wcześniej było to 32%), co odpowiada 140 budynkom. Z kolei wzrost certyfikacji budynków istniejących wyniósł 31% (119 budynków), w porównaniu do 27% wzrostu rok wcześniej. Jak wynika z danych przedstawionych przez PLGBC, Polska znajduje się na szczycie rankingu państw Europy Środkowo-Wschodniej z największą ilością certyfikowanych budynków (ponad połowa zielonych inwestycji z regionu CEE znajduje się w naszym kraju). Certyfikatami najczęściej przyznawanymi tego typu inwestycjom są BREEAM, LEED oraz WELL. Dodatkowo w Polsce stosuje się system niemiecki DGNB (Stustainable Building Council – Deutche Gesellschaft fur Nachhaltiges Bauen e.V, dla zintegrowanego rozwoju ekonomicznego, socjalnego i ochrony środowiska w danym dystrykcie) oraz francuski HQE (Haute Qualite Environmentale – dot. lokalnych warunków klimatycznych – w Polsce stosowany przede wszystkim dla budynków mieszkalnych). Jak dotąd najwięcej certyfikatów przyznawanych jest budynkom w województwie mazowieckim, głównie w Warszawie. Wśród warszawskich biurowców poziom certyfikowanych budynków utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 93%. Szacuje się, że na koniec 2021 nowoczesnej powierzchni biurowej było ponad 6,1 mln mkw. źródło: Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Certyfikacja budynków zielonych w liczbach - Raport 2020, s. 10. https://plgbc.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/Certyfikacja-zielonych-budynkow-2020.pdf BREEAM BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) jest najczęściej wybieraną metodą certyfikowania obiektów biurowych w Polsce. Został stworzony w 1990 roku w Wielkiej Brytanii. Obecnie stosuje się go w 77 krajach. W celu uzyskania oznaczenia BREEAM konieczne jest zatrudnienie tzw. asesora, który nadzoruje proces wdrażania wielopoziomowych rozwiązań systemowych. Dotyczą one między innymi: jakości środowiska wewnętrznego, dostępu do światła dziennego i okien, transportu (dostęp do komunikacji miejskiej, stacji rowerowych, parkingu, punktów ładowania samochodów elektrycznych), możliwości sterowania ogrzewaniem, systemu oszczędzania energii elektrycznej, zarządzania odpadami i zużyciem wody, eksploatacji, a także materiałów i konstrukcji budynku. W metodzie BREEAM wyróżnia się kilka schematów w zależności od fazy budynku: New Construction (nowe inwestycje), In-use (budynki istniejące min. 2 lata), Refurbishment & Fit-Out (renowacje), Communities (projekty urbanistyczne) i Infrastructure (projekty infrastrukturalne) i aż 10 kategorii: zarządzanie, zdrowie i dobre samopoczucie, energia, transport, woda, materiały, odpady, wykorzystanie terenu i ekologia, zanieczyszczenia i innowacje. W każdej określono ilość punktów do zdobycia. Budynki oceniane są na poziomach Pass (od 30%), Good (od 45%), Very Good (od 55%), Excellent (od 70%), Outstanding (od 85%). Po 3 latach po uzyskaniu pierwszego certyfikatu budynek przechodzi audyt. Możliwe jest uzyskanie certyfikatu BREEAM Final, który wydawany jest bezterminowo. LEED LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) to amerykańska metoda certyfikowania budynków stosowana w 168 krajach. System jest stosunkowo zbliżony do BREEAM. Oba sposoby badają podobne parametry (dostęp i zużycie wody, energia elektryczna, lokalizacja itp.). Każda kategoria oceny inwestycji dzieli się dodatkowo na schematy, za których spełnienie przydzielane są punkty, czyli tzw. kredyty. Niespełnienie jednego z wymaganych kryteriów skutkuje utratą szansy na oznaczenie LEED. Certyfikat przyznawany jest bezterminowo, wyjątkiem jest kategoria EB O+M (Operations and Maintenance) dla budynków istniejących, udzielana terminowo na okres 5 lat. Wśród kryteriów oceny brane są pod uwagę m.in.: energia i środowisko, lokalizacja i transport, zrównoważony teren, efektywne wykorzystywanie zasobów wodnych, zintegrowany proces projektowy, materiały i zasoby naturalne itp. System ten bada przede wszystkim zużycie energii i innych zasobów w budynku, innowacje oraz jego otoczenie. Budynki otrzymują punkty, które przekładają się na poziom certyfikatu: 40-49 pkt. – poziom Certified, 50-59 pkt. – Silver, 60-79 pkt. – Gold i Platinum. WELL Większość naszego czasu spędzamy w budynkach, które oddziałują na nasze zdrowie. Każdy zgodzi się na pewno ze stwierdzeniem, że na nasze samopoczucie mają wpływ miejsce i warunki, w których pracujemy. To właśnie na zapewnieniu komfortu i zdrowia użytkowników skupia się metoda WELL Building Standard. Ten rodzaj oceny stosuje się w 48 krajach. Został stworzony w taki sposób, aby można go było łączyć z innymi certyfikatami, jak np. BREEAM czy LEED. Głównym założeniem tej metody certyfikacji jest skupienie na człowieku i jego dobrym samopoczuciu. Certyfikat WELL posiada 10 wielopoziomowych kategorii: Powietrze, Odżywianie, Woda, Światło, Ruch, Akustyka, Komfort termiczny, Materiały, Umysł, Społeczność. W badaniu przeprowadzane są testy dotyczące jakości wody, powietrza, sposobów na walkę ze stresem wśród pracowników i eliminowanie hałasu. Sprawdzane jest także, czy budynek posiada kantynę oferującą zdrową żywność w niewygórowanej cenie i wiele innych. W zależności od ilości zdobytych punktów w poszczególnych kategoriach oraz poziomu wywiązania się z poszczególnych funkcji obowiązkowych i opcjonalnych, przyznawane są odznaczenia Certified, Silver, Gold oraz Platinum. Certyfikat nadawany jest na 3 lata, po których należy ubiegać się o jego odnowienie. System obejmuje zarówno nowe, jak i istniejące budynki (do schematów New and Existing Buildings oraz New and Existing Interiors) oraz obiekty w stanie deweloperskim (Core and Shell). Wpływ certyfikatów na wysokość czynszu najmu Ubieganie się o certyfikat oraz dostosowanie budynku do obowiązujących standardów jest czasochłonne i wymaga wielu nakładów pracy oraz środków pieniężnych inwestora. Należy jednak pamiętać, że mimo wszystko jest to wciąż bardzo opłacalna inwestycja. Co tak naprawdę sprawia, że certyfikaty wpływają pozytywnie na wysokość czynszu najmu? Koszty związane z budową obiektu certyfikowanego są znacznie wyższe, niż budynków bez oznaczeń. Ze statusem zielonego biurowca łączy się też standard wykończenia. Większość tego typu nieruchomości należy do klasy A. Mimo tego, dzięki zastosowanym technologiom, w budynkach certyfikowanych możliwe jest osiągnięcie lepszej stawki za opłaty eksploatacyjne dla swoich najemców. Kolejnym powodem, dla którego stawki czynszu w zrównoważonych budynkach są wyższe, niż w tych nieobjętych certyfikatem, jest rosnąca świadomość ekologiczna w Polsce. Najemcy świadomie płacą więcej za zielone budynki. Oprócz dbania o dobra naturalne i środowisko, biuro w tego typu obiekcie jest utożsamiane z wyższym standardem wykończenia oraz zapewnieniem sobie większego komfortu pracy. Najemcy płacą za potencjalną jakość i oszczędności. Część przedsiębiorstw, głównie międzynarodowych korporacji, ma w statucie zapisane, że wynajmują powierzchnie tylko w budynkach ekologicznych. W Polsce firmy najczęściej wybierają zielone budynki głównie ze względu na prestiż biurowca i lokalizację. Czy budynek z certyfikatem jest zawsze eko? Z doświadczenia wiemy, że certyfikacja budynku nie musi wpływać na jego energooszczędność, dlatego najemcy mają prawo pytać, jakie rozwiązania ekologiczne zastosowano w wynajmowanym przez nich biurze i oczekiwać, że przynoszą one wymierne oszczędności. Jak wynika z raportów dot. poziomu zużycia energii w zielonych budynkach – same certyfikaty nie wpływają na osiąganie oszczędności – kluczowe jest tu odpowiednie zarządzanie i korzystanie z budynku, dzięki któremu możliwe jest dbanie o ekologię i budżet. Odpowiedzialność spoczywa zarówno na zarządcach budynków, dbających o odpowiednie utrzymanie nieruchomości, jak i na najemcach, którzy również mają wpływ na to czy certyfikowany budynek rzeczywiście jest eko – na przykład poprzez segregację śmieci, zrównoważone używanie wody, zamykanie okien przy włączonej klimatyzacji itp. Z porównania zużycia energii w obiektach certyfikowanych i niecertyfikowanych wynika, że rodzaj certyfikatu nie wpływa znacząco na poziom oszczędności budynku. Co więcej, zielone projekty, w których od początku budowy wdrażane są pełne proekologiczne rozwiązania, zyskują średnio do kilkunastu procent więcej oszczędności, niż budynki bez certyfikacji. Dlatego tak ważne jest, aby inwestycja została dobrze przemyślana pod kątem zrównoważenia i funkcji, jakie ma pełnić budynek. Należy pamiętać, że nieruchomość podlega wielokryterialnej ocenie przed przydzieleniem ostatecznego certyfikatu. Świadomy inwestor, dzięki realizacji zrównoważonego planu i wdrożeniu rozsądnego procesu zarządzania infrastrukturą budynku, jest w stanie osiągnąć duże oszczędności energii na etapie eksploatacji budynku, a co za tym idzie, zmniejszyć koszty użytkowania. Przykładem może być projektowanie budynku w taki sposób, aby dopuszczał jak najwięcej światła dziennego do pomieszczeń, co zmniejszy zużycie energii elektrycznej oraz poprawi standard warunków pracy pracowników, którzy nie muszą spędzać wielu godzin przy sztucznym oświetleniu. Co ciekawe, jak wynika z raportów dot. zużycia energii, budynki z pełnymi certyfikatami, nawet przy 100% wynajmie powierzchni, zużywają mniej energii, niż obiekty z większą ilością pustostanów i bez certyfikatów. Jednym z ostatnich czynników mających wpływ na wysokość czynszu jest wartość budynku. Ostatecznie nieruchomości objęte certyfikatami mają większą wartość na rynku, dlatego pomimo listy niekiedy wyśrubowanych i kosztowych kryteriów do spełnienia, właścicielom opłaca się o nie ubiegać. Zielony budynek przyciąga najemców, jak i inwestorów, dlatego praktycznie zawsze jest gwarancją zysku w chwili sprzedaży. Rozwój zielonego budownictwa w Polsce nie jest chwilową modą lansowaną przez międzynarodowe korporacje, które najczęściej wybierają tego rodzaju biurowce. Trend ten jest wynikiem rosnącej świadomości zarówno inwestorów i właścicieli budynków, jak i najemców. Oczekiwania obu tych grup są w gruncie rzeczy bardzo zbliżone – inwestorzy chcą zysków i wydajnych, zapełnionych budynków, najemcy natomiast szukają oszczędności i komfortu pracy. Podsumowanie Certyfikaty ekologiczne budynków od kilku lat stają się standardem na rynku nieruchomości w Polsce. Trend ten dotyczy głównie Warszawy, gdyż budowanych jest tam najwięcej nowych inwestycji. Od jakiegoś czasu obserwujemy wzrost liczby certyfikowanych budynków również w miastach regionalnych, co bez wątpienia jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, które rozszerza się na całą Polskę. Nie ma również wątpliwości co do tego, że najemcy zazwyczaj płacą więcej za zielone budynki. Certyfikaty przyciągają klientów, jak i inwestorów mają bowiem dużą wartość marketingową dla inwestycji. Dlatego warto, aby przy wyborze nowego biura, oprócz oczywistych kryteriów, takich jak cena czy lokalizacja, zwracać uwagę także na rozwiązania zastosowane w danym budynku po to, by mieć pewność, że inwestujemy w wartościowy projekt. Widzimy, że zrównoważone budynki cechują się mniejszą liczbą pustostanów, a najemcy chętniej przedłużają w nich umowy najmu. Technologie i otwarte przestrzenie w certyfikowanych budynkach wpływają na poprawę jakości pracy, co również ma przełożenie na efektywność pracowników i ich mniejszą rotację. Podsumowując, jako świadomi inwestorzy i najemcy wiemy, że przyznawane certyfikaty mają jeden nadrzędny cel – budować przyszłość zieloną i ekologiczną. Zasoby nieodnawialnych źródeł energii zmniejszają się, a idea rozwoju przyjaznych środowisku budynków jest w dzisiejszych czasach kluczowa w planowaniu nowej, zrównoważonej urbanistyki, zarówno pod względem dbania o środowisko, jak i komfort pracowników. Bez względu na poziom czy rodzaj certyfikacji budynku (BREEAM, LEED, WELL), największe korzyści z posiadania technologii i standardów eko biurowca można osiągnąć dzięki odpowiedniemu zarządzaniu oraz wysokiej świadomości wszystkich użytkowników nieruchomości. źródła: 1 .https://plgbc.org.pl/zrownowazone-budownictwo/publikacje/ 2. https://www.rp.pl/Nieruchomosci-komercyjne/307019962-Zielone-biura-kiedy-sie-oplaca.html 3. https://thinkco.pl/dlaczego-deweloperzy-lubia-zielone/ 4. https://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/energooszczednosc-w-cenie-certyfikaty-ekologiczne-co-jest-minergie-aa-UCpd-Jc9T-uiGk.html 5. Vademecum Zielone Budynki w Polsce 6. Raport Biznes dla Klimatu – Koszty Operacyjne Budynków Biurowych 7. Certyfikacja budynków zielonych w liczbach – Raport 2020 ze strony PLGBC

Jak rynek biurowy zareagował na wojnę na Ukrainie?

Jak rynek biurowy zareagował na wojnę na Ukrainie?

25.04.2022

Jak rynek biurowy zareagował na wojnę na Ukrainie?

Wakacje czynszowe i inne sposoby na obniżenie czynszu efektywnego

Wakacje czynszowe i inne sposoby na obniżenie czynszu efektywnego

04.04.2022

Wakacje czynszowe i inne sposoby na obniżenie czynszu efektywnego

Klasy budynków biurowych: A, B, C... Czy i dlaczego warto zwracać na nie uwagę?

Klasy budynków biurowych: A, B, C... Czy i dlaczego warto zwracać na nie uwagę?

04.03.2022

Poznaj najpopularniejsze metody klasyfikacji budynków biurowych i dowiedz się, co jest ważne przy wyborze obiektu, który stanie się nową wizytówką Twojej firmy.

10 inspirujących biur, o których pisaliśmy w 2021 roku

10 inspirujących biur, o których pisaliśmy w 2021 roku

07.02.2022

Ciekawie zaaranżowane biuro jest nie tylko funkcjonalne, ale stanowi też wizytówkę firmy. Oto 10 interesujących projektów, o których pisaliśmy w 2021 roku.

Strategia Google na powrót do biura. Czego możemy nauczyć się od światowego giganta?

Strategia Google na powrót do biura. Czego możemy nauczyć się od światowego giganta?

28.12.2021

Jakie rady dla swojej firmy możesz wyciągnąć ze strategii jednego z największych przedsiębiorstw na świecie? Sprawdź najnowsze plany Google na powrót do biura.

Jak praca zdalna wpływa na zdrowie psychiczne pracowników?

Jak praca zdalna wpływa na zdrowie psychiczne pracowników?

30.11.2021

Praca zdalna, która upowszechniła się podczas pandemii, wpływa negatywnie na zdrowie psychiczne większości pracowników. Co można zrobić, by temu zaradzić?

Strategie firm na powrót do pracy w biurze – Raport: Listopad 2021

Strategie firm na powrót do pracy w biurze – Raport: Listopad 2021

16.11.2021

Pandemia zmusza firmy do ciągłych zmian modelu pracy. Sprawdź jakie strategie na powrót do biura obrały polskie i zagraniczne przedsiębiorstwa.

5 lekcji o pracy w biurze, które dała nam pandemia

5 lekcji o pracy w biurze, które dała nam pandemia

20.10.2021

Pandemia na zawsze zmieniła nasz sposób myślenia o pracy w biurze. Sprawdź jakie wnioski powinniśmy z niej wyciągnąć, by lepiej przygotować się na przyszłość.

Jak urządzić biuro? 6 praktycznych porad

Jak urządzić biuro? 6 praktycznych porad

02.09.2021

Wystrój wnętrza biurowego do tej pory był często mało istotnym elementem miejsca pracy. Obecnie coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z istotnej roli, jaką odgrywa dobrze urządzona przestrzeń biurowa. Nowoczesne biuro powinno być zaaranżowane przede wszystkim zgodnie z indywidualnymi potrzebami każdej firmy.

Raport: Strategie firm na powrót do pracy w biurze – sierpień 2021

Raport: Strategie firm na powrót do pracy w biurze – sierpień 2021

18.08.2021

Pandemia koronawirusa wymusiła na firmach wiele zmian. Tradycyjny model pracy w biurze ze względu na obostrzenia sanitarne został wyparty przez home office, a później model hybrydowy. Od kliku miesięcy obserwujemy jednak znaczną poprawę sytuacji epidemicznej, a co za tym idzie, powrót pracowników do biur.

Nowoczesne biuro – czyli jakie? 6 cech idealnej przestrzeni do pracy

Nowoczesne biuro – czyli jakie? 6 cech idealnej przestrzeni do pracy

30.07.2021

Nowoczesne biuro może podnosić produktywność pracowników oraz stanowić wizytówkę firmy. Sprawdź, jak je urządzić i na co zwrócić uwagę przy doborze wyposażenia.

Open space, tradycyjne pokoje, a może biuro hybrydowe?

Open space, tradycyjne pokoje, a może biuro hybrydowe?

30.07.2021

Open space i tradycyjne pokoje to najpopularniejsze rozkłady pomieszczeń biurowych. Poznaj wady i zalety różnych rozwiązań i wybierz dla siebie najlepszą opcję.

SoftwareOne przenosi siedzibę do biurowca Wola Retro

SoftwareOne przenosi siedzibę do biurowca Wola Retro

24.08.2020

Lider w dziedzinie oprogramowania i technologii informatycznych otworzy biuro w biurowcu Wola Retro.

United International Pictures wynajął biuro w Norway House w Warszawie

United International Pictures wynajął biuro w Norway House w Warszawie

10.08.2020

Dystrybutor filmów wytwórni Universal Pictures, Paramount Pictures oraz Sony Pictures wynajął 340 mkw. Otwarcie nowej siedziby zaplanowano na 1 lutego 2021 roku.

Luppo Puppo otworzy przedszkole i żłobek w Palio Office Park w Gdańsku

Luppo Puppo otworzy przedszkole i żłobek w Palio Office Park w Gdańsku

20.05.2020

Sieć przedszkoli i żłobków Luppo Puppo wynajęła niemal 600 m.kw. w Palio Office Park w Gdańsku. Brookfield Partners reprezentował właścicieli w negocjacjach z wynajmującym.

Okiem prawnika: Czy można zmienić warunki umowy najmu z powodu epidemii koronawirusa?

Okiem prawnika: Czy można zmienić warunki umowy najmu z powodu epidemii koronawirusa?

14.04.2020

W artykule omawiamy obniżenie czynszu najmu, odroczenie płatności, przedterminowe rozwiązanie umowy na skutek epidemii koronawirusa.

Perspektywa rynku biurowego w trakcie pandemii

Perspektywa rynku biurowego w trakcie pandemii

14.04.2020

O tym się mówi: trudności finansowe przedsiębiorstw, home office, wyzwanie dla sektora biur elastycznych i coworkingów.

Jak osiągać kompromis między Najemcą a Wynajmującym w czasach pandemii?

Czasy koronawirusa: Jak osiągać kompromis między Najemcą a Wynajmującym?

14.04.2020

Jak uniknąć sporu. O czym powinieneś pamiętać zanim podejmiesz rozmowę o obniżce czynsz.